Pracovné princípy analýzy rizika v štáte
Pracovné princípy analýzy rizika vzťahujúceho sa na bezpečnosť potravín v rámci štátu
CAC/GL 62-2007
ÚVOD
- Zámerom tejto smernice je poskytnúť vládam návod na posudzovanie rizika, manažment rizika a komunikáciu o riziku súvisiacom s potravinami a zdravím.
VŠEOBECNÉ ASPEKTY
- Cieľom analýzy rizika vzťahujúceho sa na bezpečnosť potravín je ochrana ľudského zdravia.
- Tieto princípy sa vzťahujú na kontrolu potravín v rámci štátu a na zahraničný obchod s potravinami, pričom by sa mali aplikovať kompletne a nediskriminujúcim spôsobom.
- Aplikácia analýzy rizika by sa podľa možností mala stať integrálnou súčasťou národného systému bezpečnosti potravín.[1]
- Implementácia rozhodnutí v rámci manažmentu rizika na národnej úrovni má byť podporená adekvátnym systémom, resp. programom kontroly potravín.
- Analýza rizika má byť:
- aplikovaná konzistentne,
- otvorená, trasparentná a dokumentovaná,
- vyhodnocovaná a sprehľadňovaná podľa možnosti vo svetle nových vedeckých údajov.
- Analýza rizika sa má vykonávať štruktúrovaným spôsobom, ktorý zahrnuje tri zreteľné, ale tesne spojené zložky (posúdenie rizika, manažment rizika a komunikácia o riziku), ktoré definuje Komisia Codex Alimentarius[2], pričom každá z uvedených zložiek je integrálnou súčasťou celkovej analýzy rizika.
- Tri zložky analýzy rizika majú byť plne, systematicky a transparentne dokumentované. Dokumentácia má byť prístupná všetkým zainteresovaným stranám pri rešpektovaní oprávnených záujmov na zachovanie dôvernosti[3].
- V rámci analýzy rizika je potrebné zabezpečiť účinnú komunikáciu a diskusiu všetkých zainteresovaných strán.
- Tri zložky analýzy rizika majú byť preklenujúcim spôsobom aplikované na manažment rizika v potravinách, ktoré ohrozuje ľudské zdravie.
- Prakticky možných spôsobom má byť funkčne oddelené posudzovanie rizika od manažmentu rizika, čím sa zabezpečí vedecká integrita posudzovania rizika a zabráni sa nedorozumeniu medzi posudzovateľmi a manažermi rizika a súvisiacim konfliktom záujmov. Vieme však, že analýza rizika je opakovaný proces, pri ktorom je nevyhnutná spolupráca manažerov a posudzovateľov rizika.
- Neodmysliteľným prvkom analýzy rizika je bdelosť. V procese posudzovania rizika a manažmentu rizika existujú rôzne zdroje neistoty. Pri analýze rizika treba explicitne zohľadňovať stupeň neistoty a variability dostupných vedeckých informácií. Hypotézy používané pri posudzovaní rizika a zvolenom spôsobe manažmentu rizika majú odzrkadľovať stupeň neistoty a vlastností nebezpečenstva.
- Vlády štátov majú zohľadniť pokyny a informácie vychádzajúce z aktivít Kódexu, FAO a WHO a iných relevantných medzivládnych organizácií vrátane OIE a IPPC.
- Vlády štátov by podľa možnosti mali s podporou medzinárodných organizácií pripraviť a realizovať programy vhodných školení, odovzdávania informácií a budovania kapacít s cieľom zabezpečenia účinnej aplikácie princípov analýzy rizík a postupov vo vlastnom systéme kontroly potravín.
- Vlády štátov by mali zdieľať informácie a skúsenosti o analýze rizík s relevantnými medzinárodnými organizáciami a vládami iných štátov (napr. na regionálnej úrovni v rámci Regionálneho koordinačného výboru FAO/WHO) v záujme rozširovania a urýchľovania konzistentnejšej aplikácie analýzy rizík.
POLITIKA POSUDZOVANIA RIZIKA
- Konkrétnou zložkou manažmentu rizika má byť určenie politiky posudzovania rizika.
- Politiku posudzovania rizika majú určovať manažeri rizika ešte pred začatím posudzovania rizika, a to v spolupráci s posudzovateľmi rizika a ostatnými zainteresovanými stranami. Tento postup má zabezpečiť, že posudzovanie rizika bude systematické, úplné, transparentné a nezaťažené systematickou chybou.
- Príkaz manažerov rizika posudzovateľom rizika má byť podľa možnosti čo najzreteľnejší.
- V prípade potreby majú manažeri rizika požiadať posudzovateľov rizika, aby vyhodnotili potenciálne zmeny rizika vyplývajúce z rozličných možností manažmentu rizika.
POSUDZOVANIE RIZIKA
- Každé posúdenie rizika má byť vhodné na danú účel.
- Rozsah pôsobnosti a účel a vykonávaného posudzovania rizika majú byť definované zreteľne a v súlade s politikou posudzovania rizika. Má byť definovaná forma výstupu a možné alternatívne výstupy posudzovania rizika.
- Experti zainteresovaní na posudzovaní rizika, vrátane štátnych úradníkov a expertov mimo vládneho aparátu, majú byť vo svojej vedeckej práci objektívni a nemajú mať konflikt záujmov, ktorý by zľavoval z integrity posudzovania. Verejnosť má byť informovaná o menách expertov, ich konkrétnych skúsenostiach a odbornosti, čo má byť predmetom uznania na národnej úrovni. Títo experti majú byť vyberaní transparentným spôsobom na báze svojej odbornosti a nezávislosti záujmov, vrátane možných konfliktov záujmov pri posudzovaní rizika.
- Posudzovanie rizika má zahrnovať štyri kroky, t. j. identifikáciu nebezpečenstva, charakteristiku nebezpečenstva, posúdenie expozície a charakteristiku rizika.
- Posudzovanie rizika má vychádzať z vedeckých údajov čo najviac súvisiacich s národným problémom. Má používať dostupné kvantitatívne informácie v čo najväčšom rozsahu. Pri posudzovaní rizika sa môžu zohľadniť aj kvalitatívne informácie.
- Posudzovanie rizika má zohľadniť relevantné praktiky pri výrobe, skladovaní a manipulácii v rámci celého potravinového reťazca vrátane tradičných praktík, analytických postupov, odberu vzoriek a inšpekcie, ako aj prevalencie konkrétnych nepriaznivých vplyvov na zdravie.
- Pri každom kroku posudzovania je potrebné explicitne zohľadniť obmedzenia, neistoty a domnienky, ktoré majú vplyv na posudzovanie rizika, a zdokumentovať ich transparentným spôsobom. Neistota a variabilita pri odhade rizika sa môžu vyjadriť kvalitatívne alebo kvantitatívne, majú byť však do vedecky možného rozsahu kvantifikované.
- Posudzovanie rizika má vychádzať z realistického scenára expozície, pričom sa zohľadnia rôzne situácie, ktoré definuje politika posudzovania rizika. Musí zohľadňovať citlivé a vysoko rizikové skupiny obyvateľstva. Pri posudzovaní rizika majú byť podľa možnosti zohľadnené akútne, chronické (vrátane dlhodobých), kumulatívne a/alebo kombinované nepriaznivé vplyvy na zdravie.
- Správa o posúdení rizika má uvádzať všetky obmedzenia, neistoty a domnienky a ich vplyv na posudzovanie rizika. Uvedené majú byť aj minoritné názory. Zodpovednosť za rozhodnutie o vplyve neistoty na rozhodnutie manažmentu je vecou manažerov rizika, nie posudzovateľov rizika.
- Záver z posúdenia rizika, vrátane odhadu rizika – ak tento odhad existuje, má byť prezentovaný ľahko zrozumiteľnou a užitočnou formou manažerom rizika a sprístupnený iným posudzovateľom rizika a zainteresovaným stranám, aby mohli získať prehľad o posudzovaní.
MANAŽMENT RIZIKA
- Prvoradým cieľom rozhodnutí vlády o manažmente rizika, vrátane prijatých sanitárnych opatrení, má byť ochrana zdravia spotrebiteľov. Treba sa vyhnúť neopodstatneným rozdielom v opatreniach zameraných na podobné riziká a odlišné situácie.
- Manažment rizika má postupovať podľa štruktúrovaného prístupu, ktorý zahrnuje prípravné aktivity[4] manažmentu rizika, vyhodnotenie možných spôsobov manažmentu rizika, implementáciu, monitorovanie a sprehľadnenie prijatých rozhodnutí.
- Rozhodnutia majú vychádzať z posúdenia rizika a majú byť úmerné odhadnutému riziku, pričom je potrebné, podľa možnosti, zohľadniť iné oprávnené faktory vzťahujúce sa na ochranu zdravia spotrebiteľov a podpore obchodu s potravinami, a to v súlade s Kritériami pre zohľadnenie iných faktorov, ktoré sú uvedené v Druhom vyhlásení princípov[5] vzťahujúcich sa na rozhodnutia na národnej úrovni. Pri prijímaní sanitárnych opatrení majú vlády všade, kde je to možné, vychádzať z kódexových noriem a súvisiacich textov.
- Pri dosahovaní odsúhlasených výstupov má manažment rizika zohľadniť relevantné praktiky pri výrobe, skladovaní a manipulácii, a to v celom potravinovom reťazci, vrátane tradičných praktík, analytických postupov, odberu vzoriek a inšpekcie, vykonateľnosti a dosiahnutia zhody, ako aj prevalencie konkrétnych nepriaznivých vplyvov na zdravie.
- Manažment rizika má zohľadniť hospodárske dôsledky a uskutočniteľnosť zvolených spôsobov manažmentu rizika.
- Proces manažmentu rizika má byť transparentný, konzistentný a plne dokumentovaný. Rozhodnutia v rámci manažmentu rizika majú byť zdokumentované takým spôsobom, aby podporili rozsiahlejšie pochopenie procesu manažmentu rizika všetkým zainteresovanými stranami.
- Výstup prípravných aktivít manažmentu rizika a posudzovania rizika je potrebné skombinovať s vyhodnotením existujúcich možností manažmentu daného rizika, aby sa dospelo k rozhodnutiu o manažmente rizika.
- Možnosti manažmentu rizika majú byť posúdené z hľadiska rozsahu pôsobnosti a zámeru analýzy rizika ako aj stupňa ochrany zdravia spotrebiteľa, ktorý umožňujú. Malo by sa tiež zvážiť, aká situácia by nastala, keby sa nepodniklo žiadne opatrenie.
- Manažment rizika má zabezpečiť transparentnosť a konzistentnosť rozhodovania vo všetkých prípadoch. Pri skúmaní možností kompletného manažmentu rizika treba podľa možnosti zohľadniť posúdenie potenciálnych výhod a nevýhod. Pri rozhodovaní medzi rôznymi možnosťami manažmentu rizika, ktoré sú z hľadiska ochrany zdravia spotrebiteľa rovnako účinné, by mala vláda hľadať a zohľadniť potenciálny účinok opatrení na obchodovanie a vybrať také opatrenia, ktoré nie sú pre obchod obmedzujúce viac, ako je nevyhnutné.
- Manažment rizika má byť kontinuálny proces, ktorý zohľadňuje všetky novo generované údaje pri vyhodnotení a sprehľadňovaní rozhodnutí manažmentu rizika. Pravidelne by sa mala monitorovať relevantnosť, účinnosť a dôsledky rozhodnutí manažmentu rizika a ich realizácie a podľa potreby by sa mali sprehľadňovať rozhodnutia a/alebo ich implementácia.
KOMUNIKÁCIA O RIZIKU
- Komunikácia o riziku má:
- podporovať povedomie a úroveň poznatkov o konkrétnych problémoch, ktorými sa zaoberá analýza rizika;
- podporovať konzistentnosť a transparentnosť pri formulovaní návrhov rozhodnutí manažmentu rizika;
- zlepšiť celkovú účinnosť analýzy rizika;
- posilniť spoluprácu účastníkov;
- zabezpečovať chápanie procesu zo strany verejnosti, aby sa zvýšila dôvera k bezpečnosti potravín;
- podporovať vhodné začlenenie všetkých zainteresovaných strán;
- vymieňať informácie, o ktoré sa zainteresované strany zaujímajú v súvislosti s rizika z potravín;
- rešpektovať oprávnený záujem o zachovanie dôvernosti.
- Analýza rizika má zahrnovať zreteľnú, interaktívnu a dokumentovanú komunikáciu medzi posudzovateľmi rizika a manažermi rizika a recipročnú komunikáciu so všetkým zainteresovanými stranami vo všetkých aspektoch procesu.
- Komunikácia o riziku má byť viac než len šírenie informácií. Jej hlavnou úlohou je zabezpečiť, aby sa všetky informácie a názory, ktoré sú potrebné pri účinnom manažmente rizika, začlenili do rozhodovacieho procesu.
- Komunikácia o riziku, na ktorej sa zúčastňujú zainteresované strany, znamená transparentné vysvetlenie politiky posúdenia rizika ako aj vysvetlenie samotného posúdenia rizika vrátane neistoty. Treba tiež zreteľne vysvetliť prijaté opatrenia a postupy na ich zabezpečenie, vrátane toho, ako sa narábalo s neistotou. Mali by byť objasnené všetky obmedzenia, neistoty, dohady a ich dosah na analýzu rizika, ako aj minoritné názory, ktoré boli vyjadrené v priebehu posudzovania rizika (pozri odsek 28).
DEFINÍCIE VÝRAZOV PRI ANALÝZE RIZIKA SÚVISIACEHO S BEZPEČNOSŤOU POTRAVÍN[6]
Nebezpečenstvo: Biologická, chemická alebo fyzikálna látka v potravine, ktorá by mohla nepriaznivo ovplyvniť zdravie.
Riziko: Funkcia pravdepodobnosti nepriaznivého vplyvu na zdravie a intenzity výskytu tohto vplyvu v dôsledku nebezpečenstva (-stiev) v potravine.
Analýza rizika: Proces pozostávajúci z troch zložiek: posúdenie rizika, manažment rizika a komunikácia o riziku.
Posúdenie rizika: Vedecky založený proces pozostávajúci z týchto krokov: a) identifikácia nebezpečenstva, b) charakteristika nebezpečenstva, c) posúdenie expozície a d) charakteristika rizika.
Manažment rizika: Proces, odčlenený od posúdenia rizika, pri ktorom sa zvažujú politické alternatívy a iné faktory súvisiace s ochranou zdravia spotrebiteľov a podporou správnych praktík obchodovania, a pri ktorom sa v prípade potreby vyberajú vhodné možnosti prevencie a kontroly.
Komunikácia o riziku: Interaktívna výmena informácií a názorov v procese analýzy rizika, ktoré sa týkajú rizika, faktorov súvisiacich s rizikom a vnímania rizika, a to medzi posudzovateľmi rizika, manažermi rizika, spotrebiteľmi, priemyslom, vedeckou obcou a inými zainteresovanými stranami, vrátane vysvetľovania zistení pri posúdení rizika a východísk pri rozhodovaní manažmentu rizika.
Politika posudzovania rizika: Dokumentované smernice o výbere možností a súvisiacich rozhodnutí na ich aplikáciu v daných rozhodovacích bodoch pri posudzovaní rizika tak, aby sa zachovala vedecká integrita procesu.
Profil rizika: Opis problému bezpečnosti potravín a jeho súvislostí.
Charakteristika rizika: Kvalitatívny a/alebo kvantitatívny odhad pravdepodobnosti výskytu a intenzity výskytu známych potenciálnych nepriaznivých zdravotných vplyvov na danú populáciu, vrátane sprievodných neistôt, na základe identifikácie nebezpečenstva, charakteristiky nebezpečenstva a posúdenia expozície.
Odhad rizika: Kvantitatívny odhad rizika vyplývajúceho z charakteristiky rizika.
Identifikácia nebezpečenstva: Identifikácia biologických, chemických a fyzikálnych látok, ktoré sa môžu vyskytovať v konkrétnej potravine alebo skupine potravín a môžu nepriaznivo vplývať na zdravie.
Charakteristika nebezpečenstva: Kvalitatívny a/alebo kvantitatívny odhad povahy nepriaznivých zdravotných vplyvov súvisiacich s biologickými, chemickými a fyzikálnymi látkami, ktoré sa môžu vyskytovať v potravinách. Pri chemických látkach je potrebné vykonať posúdenie odozvy na dávku. Pri biologických a fyzikálnych látkach sa vykonáva posúdenie odozvy na dávku v prípade dostupnosti údajov.
Posúdenie odozvy na dávku: Stanovenie vzťahu medzi rozsahom expozície (dávky) chemickou, biologickou alebo fyzikálnou látkou a intenzitou výskytu a/alebo frekvenciou výskytu súvisiacich nepriaznivých zdravotných účinkov (odozva).
Posúdenie expozície: Kvalitatívne a/alebo kvantitatívne vyhodnotenie pravdepodobného príjmu biologickej, chemickej a fyzikálnej látky z potravín ako aj prípadnej expozície z iných zdrojov.
Cieľ bezpečnosti potravín: Maximálna frekvencia a/alebo koncentrácia nebezpečenstva v potravine v čase konzumácie, ktorá poskytne prijateľnú hladinu ochrany alebo prispeje k tejto hladine.
Kritérium výkonu: Účinok frekvencie a/alebo koncentrácie nebezpečenstva v potravine, ktorý musí byť dosiahnutý pri aplikácii jedného alebo viacerých kontrolných opatrení v záujme dosiahnutia cieľa bezpečnosti potravín a cieľa výkonu.
Cieľ výkonu: Maximálna frekvencia a/alebo koncentrácia nebezpečenstva v potravine v konkrétnom stupni potravinového reťazca ešte pred konzumáciou, pričom sa zabezpečí cieľ bezpečnosti potraviny alebo prijateľná hladina ochrany, alebo sa k tomuto cieľu prispeje.
[1]Je známe, že vlády uplatnia rôzne prístupy a časový rámec pri aplikácii týchto princípov, pričom vezmú do úvahy národné kapacity a zdroje.
[2]Pozri Definície výrazov pri analýze rizík vzťahujúcich sa na bezpečnosť potravín, Procedurálny manuál.
[3]Na účely tohto dokumentu sa výraz „zainteresované strany“ vzťahuje na „posudzovateľov rizika, manažerov rizika, spotrebiteľov, priemysel, vedeckú komunitu a podľa možnosti aj na iné relevantné strany a organizácie, ktoré ich zastupujú“ (pozri definíciu v „Komunikácii o rizikách“).
[4]Na účely týchto princípov, prípravné aktivity manažmentu rizika zahrnujú: identifikáciu problému bezpečnosti potravín; stanovenie profilu rizika; zaradenie nebezpečenstva v rámci priorít pre posudzovanie rizika a manažment rizika; definovanie politiky posudzovania rizika pre vykonanie posudzovania rizika; preverovanie posudzovania rizika; a zohľadnenie výsledkov posúdenia rizika.
[5]Pozri Vyhlásenia o princípoch týkajúcich sa úlohy vedy v rozhodovacom procese Kódexu a o rozsahu zohľadňovania iných faktorov, Procedurálny manuál.
[6]Komisia Codex Alimentarius, Procedurálny manuál.